شتاب سنج


درون هر تلفن همراه و در کل هر گجت سنسور های بسیار زیادی وجود دارد که اگر بخواهیم درست به مساله نگاه کنیم، بدون آنها هیچ گجتی توانایی برطرف ساختن همه نیاز های یک کاربر را ندارد.
از مهم ترین سنسور ها موجود اما می توان به جی پی اس، شتاب سنج (حرکت سنج به انگلیسی  Accelerometer)، تشخیص نزدیکی و نور سنج اشاره کرد .

سنسور شتاب سنج چیست؟
سنسور شتاب سنج یکی از ابزارهای درون اسمارت فون است که اجازه می دهد دستگاه جهت قرار گیری را تشخیص داده و محتوا را بر اساس همان جهت برای کاربر به نمایش در آورد. با این کار ابزار برای کاربر خوش دست تر شده و تجربه کاربری بهتری را به ارمغان خواهد آورد.
اپل یکی از اولین شرکت هایی بود که از ایده سنسور شتاب سنج در اسمارت فون ها بهره برد. سنسورهای شتاب سنج درون اسمارت فون برای اندازه گیری «شتاب صحیح» موبایل کاربر نسبت به اشیاء مجاور آن به کار می روند. شتاب صحیح، تجربه سنسور شتاب سنج نسبت به سقوط آزاد است.

در عکس بالا می توانید به شکل ساده اصول کار سنسور شتاب سنج را ببینید. درون این سنسور توده ای از یک ماده پیزوالکتریک نگهداری می شود. بسته به میزان حرکت موبایل و چرخش های آن، این کریستال پیزوالکتریک میزان مشخصی ولتاژ بالقوه تولید کرده و به پردازنده دستگاه ارسال می کند. بسته به شدت ولتاژ دریافتی، اسمارت فون شما عکس العمل مناسبی را نشان می دهد.

 سنسور شتاب سنج به کار رفته در اسمارت فون ها شتاب را در سه محور x و y و z اندازه گیری می کند. لذا تلفن هوشمند شما می تواند حرکت در هر یک از سه محور را حس کرده و جهت را از عمودی به افقی یا برعکس تغییر دهد و تجربه کاربری بهتری را برای تان فراهم می آورد. به خصوص اینکه شتاب سنج های امروزی از تمامی اپلیکیشن های موبایل از قبیل بازی ها و برنامه های جانبی نصب شده هم پشتیبانی کرده و در آنها هم قابل استفاده هستند.

کاربرد شتاب سنج:
عمده ترین کاربرد شتاب سنج ها تغییر حالت نمایش از عادی به Landscape می باشد.
  • تغییر حالت نمایش در مرورگر برای دیدن بهتر سایت ها
  • گیم، تماشای فیلم، نمایش عکس
به خصوص در اجرای بازی ها امروزه سنسور شتاب سنج توانسته است قابلیت های بسیار جذابی را به ارمغان بیاورد. کاربری را تجسم کنید مشغول بازی Need for Speed به وسیله اسمارت فونش است. دیگر نیازی به تپ کردن یا فشردن دکمه های مجازی ندارد، شتاب سنج به راحتی این کار را انجام می دهد
  • کاربرد های امنیتی

از دیگر کاربرد های این سنسور می توان به استفاده از آن در برخی از اپلیکیشن های امنیتی اسمارت فون اشاره کرد. برای مثال برخی اپلیکیشن ها به حرکت حساس هستند و هنگامی که فعال می شوند، در صورت کوچک ترین حرکتی شروع به آژیر کشیدن می کنند. یا اینکه در اثر حرکت، دوربین موبایل را فعال کرده و شروع به ثبت عکس از محیط می کنند. به این صورت شما عکس فردی که موبایل را برداشته، در اختیار خواهید داشت. همه این برنامه ها از سنسور شتاب سنج برای تشخیص حرکت استفاده می کنند.
  • و ...