تکنولــــوژی NFC


تکنولوژی NFC
فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده‌ی بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله‌ی 4 سانتیمتر و کمتر است که توانایی تبادل اطلاعات با سرعت kb/s 424 (به صورت میانگین) را دارد.

فناوری NFC در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟
NFC به طور اختصاصی برای کار در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده است و دارای سه ویژگی کلی می‌باشد که روند توسعه‌ی آن را شفاف می‌نماید.
  • شبیه سازی کارت
  • خواند ـ نوشتن
  • نظیر به نظیر


در ویژگی اول، این فناوری قابلیت استفاده به جای کارت‌های غیر تماسی موجود را داراست به‌طوری که می‌توانید از آن‌ها دقیقا همانند کارت‌های موجود برای پرداخت‌های خرد استفاده کنید.

در ویژگی دوم، می‌توانید از این فناوری در به عنوان یک قرائت‌گر برچسب‌های غیر فعال RFID استفاده کرده و از آن در تعامل تبلیغاتی و ... استفاده نمایید.

ویژگی سوم این فناوری نیز این قابلیت را به شما می‌دهد که هم به عنوان خواننده و هم به عنوان فرستنده از این قابلیت استفاده کرده و در حالت شخص به شخص برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه مجهز به NFC از آن بهره ببرید.



هماهنگی کامل با Bluetooth‌ گوشی همراه شما
این فناوری به طور کامل با بلوتوث و wifi گوشی شما هماهنگ می‌باشد به طوری که می‌توانید ارتباط بین دو دستگاه را از فاصله‌ای دورتر میسر نمایید. ممکن است در نگاه اول این ارتباط کمی ناامن به نظر برسد چون اطلاعات شما در سطح وسیع‌تری منتشر خواهد شد اما سازندگان NFC روش‌های بسیار امنی را برای انتقال داده در این حالات در نظر گرفته‌اند ولی برای امنیت بیشتر کاربران، دلیلی ندارد برای پرداخت‌هایشان از این حالت استفاده کنند و این کار بیشتر زمانی کاربرد دارد که ما قصد تبادل اطلاعات با یک شخص یا دستگاه دیگر را داریم.

چند مثال از کاربرد های روزانه NFC
  • استفاده به عنوان کارت های غیر تماسی
  • استفاده در مدارس و دانشگاه ها
به عنوان مثال در مدارس می‌توان اطلاعات دقیق از فعالیت‌های دانش‌آموزان را با تگ‌های اطلاعاتی که در برچسب‌ها قرار می‌گیرند ثبت کرده و حتی زمان ورود و خروج، تکالیف، نمره‌ها و ... را در یک برچسب تحویل خانواده‌ها نمایند.
  •  انتقال اطلاعات
دستگاه های مجهز به NFC  می توانند هر گونه داده ای را بین هم منتقل کنند، از جمله لیست شماره تلفن ها، فایل های تصویری و فایل های MP3 .
  • انجام آسان بازی های تحت شبکه
  • اتصال راحت و آسان دستگاه های جانبی به گوشی همراه
به عنوان مثلا می‌توانید فقط با نزدیک کردن گوشی همراه خود به پرینتر، تصاویر را منتقل کرده و چاپ کنید. یا اینکه کیبورد مجهز به NFC را به گوشی هوشمند خود وصل کرده و سریع تر و حرفه ای تر تایپ کنید.
  • و ...